02 април 2019



                                                                  „Родителят винаги трябва да пита себе си:”                                                                                       в какво е моята вина за създалата се     
                                                                      ситуация? И да поиска извинение за своята                                                                                               грешка, обяснявайки на детето  си  
                                                                             истинската причина на достъпен език.  
                                                                            Детето винаги ще прости и ще се учи от
                                                                           всяка грешка”
                                                                                                                           Луле Уйлма


Какво е характерно за творческите  и успешни хора
-         Любопитство
-         Винаги намират възможност там където другите се губят
-         Не се страхуват да излязат от общо приетите рамки
-         Умеят да постигат състояние на пълна погълнатост, когато правят нещо, а всичко останало остава на заден план. Времето спира и човек забравя за целия свят.

Забележително е, че тези качества са присъщи за децата. Без любопитство, нашите мъничета не биха се научили да пълзят, ходят, говорят. Леко и безгрижно с особен ентусиазъм децата излизат от рамките на всяко знание, на всяка система. Същото се отнася и за онова особено състояние, когато са изцяло погълнати от заниманието си. Изначално детето познава това състояние. То го забравя в резултат на нашето възпитание. Абсурдното е, че качества, които трябва да се съхраняват и развиват се потискат.

Основни навици на родителите с които пречат на децата си да станат лидери в собствения си живот:

  

Ø Не позволяваме на децата да рискуват
Ние живеем в свят, който на всяка крачка ни предупреждава за опасности. И ние правим всичко възможно, за да защитим нашите деца. Нали това е наша работа? Ние ги изолираме от здравото рисково поведение и това оказва обратен ефект. Защото децата, които не играят на вън и никога не са си удряли коляното, развиват огромно количество фобии. На детето му е нужно, поне веднъж да падне, за да разбере, че това е нормално. Тийнеджърът е нужно да се раздели с приятелката си, за да осъзнае, че емоционалната зрялост е важна за дългосрочни отношения.
Ако родителите постоянно и напълно изключват риска от живота на своите деца, много скоро ще видят в техните лица лидери на високомерието и ниската самооценка.

Ø Твърде бързо родителите се притичват на помощ
Младите хора днес не развиват определени жизнени навици, които са получавали децата преди 30 години, защото възрастните през цялото време са бъркат и решават проблемите вместо тях. Когато ние твърде бързо се притичваме на помощ и злоупотребяваме с нея, отнемаме на своите деца възможността да се научат да се ориентират в трудни ситуации и самостоятелно да решават своите проблеми.
Такова възпитание често пропуска основния принцип на лидерството – умение да се решават задачи без странична помощ. Рано или късно децата свикват с това, че ги спасяват – „ ако не стане, възрастните ще ми помогнат и ще оправят последствията от моята постъпка”. Реалността обаче не работи така и когато детето излезе от семейството, то се сблъсква с невъзможността си да вземе решения и да носи отговорност за постъпките си. Това го кара да се чувства некомпетентно, неадекватно, нереализирано.

 Ø Твърде лесно преминаваме във възторг
Идеята „ ти винаги си победител” задължава нашите деца да се чувстват особени. Но този метод предизвиква неочаквани последици. С времето децата осъзнават, че само мама и тате ги считат за гениални. И никой друг. Те започват да се съмняват в обективността на своите родители. Тази подкрепа радва, но е далеко от реалността. Когато ние през цялото време сме във възторг и не обръщаме внимание на лошото поведение, ние учим децата да мамят, да преувеличават и да избягват трудностите в живота.

Ø Детето не е задължено да обича родителя всяка минута. Децата могат да понесат разочарование, затова не се страхувайте да кажете „не”, „ не сега”. Нека детето да се учи да се бори за това, което цени и за това, което действително му е нужно. Родителите често поощряват децата си с подаръци. Особено трудно е за тези, които имат няколко деца. Когато детето в нещо преуспява, на нас ни се струва несправедливо да наградим само едното. Това не е реалистично. Освен това, ние губим възможност да покажем на нашите деца, че успехът зависи от тях и собствените им действия и добри постъпки. Трябва да бъдем внимателни – да не приучим детето, че добрите оценки ще бъдат винаги възнаграждавани с отиване в магазина. Ако крепите отношенията си основно на материални възнаграждения, децата няма да изпитват нито вътрешна мотивация, нито безусловна любов към родителите.

Ø Ние не споделяме грешките си
Рано или късно израстващите деца ще поискат да разперят криле и да придобият собствен опит в живеенето. Ние като възрастни сме длъжни да ги подкрепяме в този стремеж. Това не означава, че не можем да им помагаме да намерят нужното направление. Важно е родителите да споделят с децата си грешките, които са правили в тази възраст. Така , че да се научат да правят правилния избор. Децата трябва да са готови да се сблъскат с неуспеха, с последствията от собствените си решения. Нужно е да се разказва на децата за нашите чувства в момент на сложни ситуации. За това, какво е било двигателя и какви уроци сме научили. Ние не можем да сме единствените, които оказват влияние на децата ни, но ние можем да окажем най-позитивното влияние.

Ø Ние приемаме интелекта, надареността и влиянието за зрялост
Интелектът, често се използва като мерило за зрялост на детето. Вследствие на това, много родители считат, че умното дете е готово за всякакви жизнени ситуации и обстоятелства. Но това не е така. Едно е да имаш шестици в училище, да имаш дори енциклопедични знания и съвсем друго е да можеш да се заявяваш, да управляваш конфликти, да поемаш отговорност. Дори и когато детето е надарено в една или друга област, то не значи, че е готово за живота.

Ø Не практикуваме това, което проповядваме
Като родители ние трябва да служим за модел, образец на своите деца. За да им помогнем да развиват  техния характер и да ги научим да отговарят да техните думи и действия. Но много често правим това, което им забраняваме. „ Не викай !” – докато им крещим. „Не е хубаво да се пуши” – докато загасяме поредната си цигара. Интересно проповядваме и за лъжата. Замислете се.


Вярвам, че за теб е много важно бъдещето на твоите деца. Желая ти да постигнеш здрави, щастливи и доверителни отношения със своите деца.