22 ноември 2019

Само погледнете думата - НА СИЛА
Какво идва да ви рече това?
Че насилието е НА СИЛА, да накарам някого нещо НА СИЛА.
Свикнали сме да мислим, че насилието е само физическо, да малтретираме физиката - с бой, сексуално...
А замисляли ли сте се, колко често карате другите, децата си и вас самите да правите нещо НА СИЛА?
Да дам примери?
Хайде досетете се сами, погледнете вашето собствено поведение.
Насилвам детето си да яде.
Насилвам детето си да седи на гърне.
Насилвам детето си да се страхува от мен.
Насилвам партньора ми да споделя с мен.
Насилвам колежката да прави това, което искам, защото аз съм отдавна тук и зная по-добре.
Насилвам партньорът да поема отговорности вместо мен, защото аз съм горката жертва и не мога.
Насилвам детето си да се ожени, защото искам внуци.
Насилвам другите да ми се подчиняват.
Насилвам, критикувайки всяка стъпка на другия.
Насилвам, когато не спирам да изисквам.
Насилвам, когато вменявам вина.
Насилвам себе си да правя това, което не желая, но така другите ще са добре.
Насилвам себе си да кажа "да", когато цялото ми същество крещи " не"
...........

А помисляли ли сте някога, какво остава след насилието?
Остават рани. Наранена репутация. Остават белези.
И ако раните могат да бъдат лекувани, можем да им залепим лепенка, да сложим превръзка, то означава ли, че всичко е наред?
А какво да направим с наранената интимна, вътрешна репутация, със собствената си самооценка, белязана с насилие?
Какво да направим с намалената си способност да се разпознаваме вътрешно? Изправени пред изкривеното ни от насилието вътрешно огледало, което не ни позволява да усещаме самите себе си сме като осиротели, лишени от чувството че сме си у дома.

Това е основното преживяване на насилието - чувството, че си изтръгнат от себе си и като добавка чувството, че постоянно си изложен на чуждите погледи и действия, очаквайки отвсякъде, по всяко време удари под кръста и нови рани.

Усетихте ли го?
Усетихте ли ограбването?
Осиротяването?

Замислете се всеки следващ път, когато карате детето си, партньорът си, приятел, колега или вас самите да направите нещо НА СИЛА. Припомнете си равенството:

НА СИЛА = ОГРАБВАНЕ

 С пожелание за осъзната сила,
Даниела Василева - психолог