09 май 2018



Една от най-разрушителните емоции това е гневът, и този който изпитваме ние, и този, което е отправен към нас. Знаете, че именно той лежи в основата на много заболявания. Тук ще направя уговорката, че не всеки гняв предизвиква разрушение на организма, а като правило само неотразения, онзи които не се проявява външно. По какви причини човек не би искал да изрази своите агресивни чувства? Основно две – нежелание да нарани близък човек или страх от ответен гняв. Ако нежеланието да демонстрирате своята агресия е предизвикана от боязън от разправии, то в последствия са възможни психосоматични заболявания. Особено тогава, когато гневът е неосъзнат и човек счита че всичко е нормално: „ Нищо такова не чувствам”.
Какво става с нас в такива случаи? Гневът увеличава количеството тромбоцити: тялото се готви за атака. Но разреждане на емоцията не става. Организмът остава в състояние на стрес. Възниква въпросът: не е ли по-добре да викаш, или да удряш възглавницата, да изгориш гнева, за да не повредиш здравето си? Много хора считат, че ако изразят гнева си ще изпитат вина. А това чувство нанася много повече поражения върху организма, отколкото силният и задържан гняв.

Гневът като правило е вторична реакция. Предшестват го или обида, или страх, или безпомощност. Ако вие чувствате, че има ситуации, които непрекъснато предизвикват във вас гняв, вие се сриване и след това се чувствате виновни, започнете да си водите дневник на гнева.  Например, вас непрекъснато ви ядосва вашият подчинен, които е бавен, разсеян и не е в състояние нищо да намери и направи…
Вашият дневник ще изглежда така:

Дата, час
2.11.2018, 14 часа
Ниво на преживяване на гнева / от 0 до 10 /
6
Моята емоция е насочена към
Подчинения
Аз чувствам в себе си освен гняв
Страх
В този момент  аз си казах
Заради този мързеливец, няма да успея да се справя с проекта навреме
В този момент говорих на другите
До кога ще търпя вашата бавност
Какво исках да чувствам?
Спокойствие, състрадание към човека, който не е толкова енергичен, колкото мен
Какво ми се искаше да говоря на себе си?
Всеки работи така, както може, със своя ритъм.
Какво ми се искаше да говоря на другите?
Може би , да ви помогна?

Продължете нататък. Защо този подчинен, така ме дразни? Защото заради него, аз мога да претърпя провал. А това болезнено ще удари моята самооценка. Излиза, че в основата на моя гняв лежи тревога и неувереност в себе си.
Гневът винаги е забележим. А мисълта, която го е стартирала бързо изчезва. За да разберете своя гняв, трябва да проследите, какво си казахте, преди да изпитате агресивните чувства. Ако се върнем на примера, човек може да разсъждава така: ако ние провалим работата, някой трябва да отговаря за това, кой е длъжен да отговаря за нея? Преди всичко аз, аз съм ръководителя. Но аз не мога да я свърша навреме, защото моят подчинен не е намерил нужната папка. А до тогава, какво мислех аз? И така , докато не си кажете – всичко до това бяха други мисли, които нямаха отношение към ситуацията.
Много е важно да отделите особено внимание на последните редове от таблицата. Как бихте могли да промените ситуацията? Имате ли във вашата опитност случаи, когато в аналогична ситуация се постъпвали по друг начин? А как в такива ситуации постъпват другите хора? Възможно ли е и за вас? Накрая си представете същата ситуация, но от гледната точка на другия участник – вашата „ жертва” или от гледна точка на страничен наблюдател. Същата сцена:  подчинения „ забравил, не намерил, загубил”, но вие реагирате на това иначе, спокойно, сдържано, по-уверено. Търсите в своята опитност ситуации, когато не сте стигали до гняв, а сте намирали в себе си ресурси да подходите по друг начин. Ако нямате такава опитност, поогледайте се как постъпват другите хора в такива случаи. Ако и това не можете да си припомните, попитайте другите, какво правят в такива ситуации. Без тази работа всички опити да обуздаете своя гняв не е нищо друго освен проект. Ако сте осъзнали, че вече не искате така да живеете така – учете се. Важното е да убедите себе си, че можете да извършите тези промени.
Често хората питат: ” Дневници, таблици, записвания… Всичко е толкова сложно. А не може ли да сдържим своя гняв някак по-просто – да броим да десет, да дишаме дълбоко?”
Това не помага, защото не решава проблема. Такава сложна и на пръв поглед доста тромава техника е необходима, за да може по нататъшната ви работа по осъзнаване на вашия гняв да протича бързо и автоматично. Особено важно е да се научим да контролираме своите агресивни чувства в семейните отношения. Обикновените прости примери да преброиш до десет, да дишаш дълбоко могат да задържат проявлението на гнева, но не го отстраняват. А това изгражда между хората невидима стена. И ако по отношение на съпруга си вие сте неискрена, криейки своя гняв зад маски и психологични техники, нивото на вашата близост ще се наруши. Вие ще гледате на човека като обект на прилагане на собствените ви усилия, а той не може това да не го забележи. И вашият съпруг или ще игнорира вашите усилия или ще започне да се дразни.
Освен това, само воденето на дневника има оздравително значение: човек гледа на ситуацията, някак отстрани и нивото на неговото преживяване се снижава.
Гневът, раздразнението възникват като правило, тогава, когато са нарушени някои наши стандарти, представата ни за това, кое е добро и кое е лошо. Вие знаете как е „правилно” да действате в една или друга ситуация. А „ той” прави всичко не така. Тук е полезно да си зададете въпроса – „ Правилно „ ли е така както си го представям?
Такива железни стандарти са присъщи за хората, които не си ги изработват сами. Себе си и другите съдим по един критерий. Но да отнесем неприятностите към себе си е много тежко – затова ги проектираме върху другия.


 Как не трябва да се отнасяме с гневния човек
  •    Да се защитаваме: „ Всъщност не си ме разбрал правилно”. Да обясняваме своите думи и постъпки „ Причината поради която казах това е, че…” . Човекът не ви слуша, той е под властта на своите емоции. И трябва да говорите не за себе си, а за него.
  •    Не се извинявайте: „Да,аз не трябваше да говоря за това”, „ Извини ме, не исках да става така”.  Или да нападаме: „ Да, не съм прав, но се съгласи ти също…” 
  •     Не бързайте да давате съвети: „ Изпий един валериан, съвсем са ти се разклатили нервите”.
  •      Или да проявявате снизходителност: „ Струва ми се, че преувеличаваш”. „ Имали нужда да се ядосваш толкова?”. „ Не се разстройвай, не си струва”.
  •    Не бива да отричате емоциите на разгневения човек давайки им друго тълкувание: „ Струва ми се, че причината не е в мен, а в това, че непрекъснато ме сравняваш с другите.” „ Това са просто твоите комплекси”, „ Имаш ниска самооценка, затова всичко ти действа така”.

Как трябва да разговаряме с гневния човек

Преди всичко, необходимо е да приемем емоцията на този човек, а след това да задаваме въпроси. Правилната реакция е да го оставим да отреагира емоцията си. В противен случай искаме по-скоро да прекратим ситуацията и да избягаме, но не и да разберем, да изследваме.
Най-първото правило – окуражавайте чувствата на човека: „ Ти ме нарече гадина. Това звучи така, като че ли имаш най-ужасната жена на света”, „ Говориш така, все едно не ти е провървяло и си ядосан, че се ожени за мен”.
Опитайте се да разясните неговите чувства. „ Какво става с теб? Може на работа някой да те е издразнил”, „ Може да нервничиш за това, че синът ни скри двойката си”
Може да се изкажете неопределено: „ Аз не разбирам съвсем ясно, какво чувстваш, когато говориш така”.
Присъединете се към неговото преживяване: „ Разбирам те”, „ Ако бях на твоя място също щях да се възмутя”.
Така можем да действаме само с близък човек. Съвсем друга е тактиката в отношенията с началника. Тук е необходимо да предприемете различни способи. Много полезно е няколко пъти, не по-малко от три, а по-добре седем – да назовете човека по име. Той вика, а вие спокойно откликвате „ Виктор Петров, Виктор Петров”. Това ще му помогне да дойде на себе си, дори не в преносния, а в прекия смисъл. Трябва да произнасяте името му спокойно, без страх, без заекване, без упрек.
След това се опитайте да забавите темпото му на говорене.Помолете го: ” Моля ви, говорете по-бавно. Ще записвам”,  „ Повторете моля ви”. Хората започват да мислят и много по-внимателно обмислят своите изисквания, както и постепенно да се успокояват.

Среща на моста

Общуването с гневния човек може да се сравни със среща на двама човека на тесен мост. Какво могат да направят?
1.      Открито нападение: двамата се бият и този, който победи, остава на моста. Вие можете да отговорите на шефа с такава грубост, ако сте готови на следващия ден да поставите на бюрото му молба за напускане.
2.      Отстъпление: Вие виждате, че насреща ви идва човек агресивно настроен, премествате се и му правите път. Вашият началник влиза разгневен. Вие отивате в другата стая. Това е ваше право.
3.      Преговори: вие си изяснявате приоритетите – защо на всеки един от вас му е нужно да стигне до другата страна. Може единият да бърза за посещение при болен приятел, а другия да отива на риболов. Навярно можете да намерите компромис.
4.      Нищоправене: вие сядате и чакате какво ще стане после. В ситуацията с началника просто не реагирате на неговия гняв. Тази тактика е изгодна тогава, когато ви е нужно да имате време, за да разберете мотивите на другия човек. Отнесете се към гнева, като към сезонно време.
5.      Лъжа, отбий темата:  „ Вижте какво птица прелита” – говорете на човека, който сте срещнали на моста и докато той се отвлича, пробягайте моста. В живота можете да подходите така към човек, който ви напада, нещо от типа: „ Не се обадих, понеже на главата ми седеше инспектор”.  Или да действате през хумор: „ Защото ме отвлякоха марсианци и не успях да звънна”

Ако често ви се налага да имате работа с разгневени хора и това е проблем за вас, водете си дневник. Записвайте, какво направихте и как е трябвало да постъпите. Постепенно добрите реакции на гнева ще станат автоматични. И вие няма да се изгубвате , когато ви викат и крещят.


Даниела Василева - психолог